heldum

Alla inlägg under november 2011

Av Nina - 29 november 2011 08:57

Det kom faktiskt lite som en chock igår och det var inte lätt att börja jobba sen. Patientsäkerhet och trygghet och satsning på de äldre i en mening och neddragningar i nästa mening. Dom tio vårdplatser som ska bort på medicinsidan kommer att plockas bort på geriatriken. En flygel stängs och nuvarande 22 platser blir 12. Dom svåraste fallen ska in på 26:an och resten (som inte kommunen kan lösa) ska in på övriga sjukhuset. Grattis! För oss som jobbar med det (i alla fall jag) har väl hellre känt att det börjar närma sig att öppna upp en till sal för vi har inte plats för alla. Trycket är stort och trycket att överflytta från andra medicinavdelningar till oss är stort. Vi vet att personer med demens mår bättre hos oss än på övriga sjukhusets stressiga avdelningar. Mediciner i all ära, men bemötande är a och o för denna patientgrupp. Ja, jag skulle kunna rabbla länge om nationella riktlinjer och den verkliga patientsäkerheten, men det orkar jag inte. Jag tror bara inte dom förstår konsekvenserna av deras handlande. Dagens befolkning blir äldre och i och med det ökar sjukdomarna, och framförallt demenssjukdomarna. Det är en utsatt grupp som ofta sätts åt sidan för att de anses "besvärliga" och "jobbiga". För mig är det viktigt att ge just dessa människor en vård som alla förtjänar! Men att jobba i motvind tar på krafterna. Och som det ser ut nu kommer jag inte att få jobba med dessa människor alls, i alla fall inte efter dom förutsättningar som känns etiskt riktiga. Och då kan jag lika gärna söka mig efter något annat!

Av Nina - 28 november 2011 10:09

Fick ett samtal från jobbet för en timme sen. Kl 15 idag ska vi få information om kommande besparingar. Jag börjar kl 16 men förskolorna är meddelade och jag kan lämna kidsen en timme tidigare. Nu får vi se om dom har något konkret att komma med eller om det fortfarande bara är mummel och frågetecken. För mig känns det som att "kan dom inte bara komma med besluten snart" för vi kommer ändå inte ha nånting att säga till om och borttagande av vårdplatser (vart det än sker på lasarettet) kan inte föra något positivt med sig. För oss på geriatriken handlar det väl sen till största delen om det bestäms att vi ska bli länsklinik eller inte. Det återstår att se om jag blivit nå klokare i afton.

Vit

Av Nina - 28 november 2011 10:07

Så har det återigen fallit några millimeter snö. Återstår att se hur länge det får ligga kvar. Idag ligger då temperaturen på stabila minusgrader så den stannar då säkert detta dygn. 

Av Nina - 27 november 2011 12:10

Har en dotter som pysslar med allt. Allt jag använder vill hon använda. Så i torsdags kom hon hem med en jätte fin ljusstake som dom hade gjort på förskolan. Den pryder nu köksbordet och lyser så fin så här i adventstider.


 

Av Nina - 27 november 2011 11:59

Den årliga syskon+bihangshockeyn gick av stapeln igårkväll. Som vanligt vid våra årliga besök i ladan så vann rätt lag. Första intressanta matchen av SAIK på länge. Spännande blev det, men dom kunde tillslut ta hem segern på straffar.


 


Mat på Los Pepes, tärningsspel hos syrran och sen vidare på pubar. Lönehelg - jo det märktes. Vi kunde tillslut få oss nåntans att sitta på Calles. Men en kul kväll var det! Och tack vare fb kunde vi cyberhänga med fina släkten i söder också. Fattades bara att få hit Mattias och gitarren. 


Nattkörning av svärfar och sen har vi sovit som klubbade sälar till kidsen kom hem. Nu sover den yngsta som en klubbad i soffan. Hoppas bara inte det är sjukdom på väg igen för hon såg inte riktigt kry ut. Ska gå och väcka henne snart och undersöka saken... 

Av Nina - 26 november 2011 11:37
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Nina - 20 november 2011 16:19

 


 

Av Nina - 20 november 2011 15:17

Underbara helg! Bara gjort smågrejer för den allmäna trevnaden och fått skapa en del nytt.


Tömde sommarens kryddlådor, som istället fick bli krukor för en massa enris och ljuslyktor. Blev helt plötsligt lite ombonat runt den annars så kala bron. Bilder kommer kanske en annan gång, om nu inte snön kommer (som det sägs att den ska göra) och snöar över utsmyckningen. 


Fick press på mig att göra klart en klänning jag gav till systerdottern i somras. När sommaren tog slut försvann också tanken på att färdigställa den. Men nu ville hon ha den och lite press och ett slutdatum är det bästa för mig för att saker och ting ska bli klara. Är inte klar än, men ska ägna kvällen åt att fålla upp den sista kanten. Supertunt tyg i flera lager så jag har fått sy det mesta för hand, så det tar sin tid. Men lovat är lovat och nu ska det bli gjort.


En ny lampa av en gammal lampstomme blev klar igår kväll. Har ingenstans att ha den, så den får väl ligga i nån hylla tills tillfälle och plats dyker upp. Apropå hylla gjorde jag igår plats i garderoben (där jag tidigare hade mina tyger -som sen blivit en avlastningszon) för en mer organiserad avlastningsyta. Ett perfekt ställe att shyffla undan icke-avslutade projekt. Och apropå den där lampan - är det nån som sitter och trycker på nån sån där lampa med stålram och tyg runt, och bara tycker den är ivägen eller ska kastas, så säg till! Jag har många fler idéer med såna lampstommar. 


Fick lite garagetid igår och idag som nyttjades med att testa spikband + impregnerat virke. En test som blev helt funktionsduglig och fick plats utanför bron den med. Kanske kommer bild på det också vid senare tillfälle. Men garagetiden avslutades nog med det roligaste....Saga gjorde mig sällskap och vi påbörjade ett racerbilsbygge (liten skala) och lastbil till den. Alltid lika roligt när hon vill vara med. Barns fantasi är ändå helt fascinerande och man hoppas ibland att de aldrig får dom där fantasispärrarna som har en tendens att komma när man blir vuxen. Ingenting är omöjligt! För att citera en gammal skidåkare.


Blev ju föresten besök och Sequence-spel igårkväll också. En bra avslutning på en lördagkväll. Och en bra start på helgen var mitt stadsbesök och shopping på både Ådells och Ohlssons Tyger.   


Nä men nog om detta. Det har bara varit en härlig helg! Lite synd om T bara som fick feber i fredags, som fortsatt hela helgen. VAB för M imorgon.



Presentation

30+, 2 barns mamma och gift. Älskar att sy, snickra, pyssla...ja, allt sånt där produktivt. Försöker bara få tiden att räcka till :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

GÄSTBOK

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards